torsdag den 11. april 2013

Tid til refleksion

Giver projekt købestop stadig mening, hvis det er blevet en nødvendighed?

Da jeg for snart tre måneder siden sprang hovedkulds ud i et købestop, var det af ren og skær lyst. Økonomien var nogenlunde (den hang i hvert fald sammen). Jeg kunne, hvis jeg ville, shoppe til husbehov. Jeg valgte at blive non-shopper i et år for at se om jeg kunne, og ikke fordi jeg var tvunget ud i det eller af miljøetiske hensyn.

Tre måneder inde i projektet ser det lidt anderledes ud. På grund af uforudsete faktorer har min økonomi ændret sig. Der er ikke længere plads til at købe. Ikke det mindste. Og udsigten til at det ændrer sig kan være lang, da jeg om en måned står til at blive arbejdsløs efter et år på barsel.

I vores husstand rækker dagpenge ikke langt. Derfor har vi klippet en hæl og hakket en tå (eller er det omvendt). Og det er vigtigt for os (mig) at jeg kommer i arbejde hurtigt. Men nok om det. Ledighed- og dagpengesnak fylder jeg et indlæg med en anden gang, når det er lidt mere present. (Officielt er jeg stadig på barsel - bum).

Tilbage til mit spørgsmål. Har grublet over det et stykke tid. Jeg ved godt det udelukkende er for min egen skyld jeg non-shopper. Andre kan jo i bund og grund være ligeglade. Det er mit projekt, min blog og mit regelsæt. Men er der ræson i et købestop, hvis det er tvunget ned over een og ikke fordi det er af lyst eller af en ideologisk årsag?

Min lyst til at afprøve et købestop udsprang af en dialog på Instagram. Ret impulsivt traf jeg beslutningen og dagen efter var jeg i gang med at blogge. Jeg synes det var en sjov idé. Jeg ønskede at blive klogere på mig selv, mit klædeskab og min stil. Jeg ville gerne gøre op med mit impulsshopper-gen og i stedet købe lidt men godt. (et ønske jeg altid har haft, men aldrig har formået at praktiserer).

Jeg har naturligvis den samme tilgang til købestoppet nu trods den manglende økonomi. Jeg er aldeles ikke gået hen og blevet ideologisk. Jeg vil stadig gerne blive klogere på hvad godt tøj er for mig. Problemet er bare at den daglige tilfredshed ved at være i et købestop er forsvundet. Nu hvor køb ikke længere er en reel mulighed, så har projektet mistet sin værdi (for mig). Og jeg føler at bloggen derfor har mistet sin berettigelse. Eller har den?

Jeg har besluttet mig for at holde liv i bloggen (lidt endnu). Det kan jo være det hele ser anderledes ud om et par måneder. Indtil da, så må I bære over med bloggens indhold, der til tider nok kommer til at handle mere om mine frustrationer over at være arbejdsløs og ingen penge har i stedet for et decideret købestop.

4 kommentarer:

  1. Hej Marlene.
    Jeg synes bestemt ikke, dit købestop og bloggen har mistet sin berettigelse, bare fordi du er blevet "fattigere". Jeg købestopper også, og det er både af lyst og nød. Selvom man ved, man ikke har råd, så ryger der jo af og til noget utilsigtet og unødvendigt i kurven nede i Netto. Der synes jeg købestoppet hjælper, så har man lige en ekstra grund til at lade varen ligge på hylden. I stedet kan man så forkæle sig selv (og omverdenen) med lidt økologisk kød/mælk eller andet, for de penge man sparer. Man kan også lave en lillebitte opsparing i et syltetøjsglas, og gå ud og spise sidst på måneden, hvis man har været asketisk nok ;). Hilsen Helle

    SvarSlet
  2. Hej Marlene
    Jeg er med i nonshoppers - ikke fordi, jeg skal have støtte til at holde op med at shoppe, for jeg har egentlig aldrig rigtig interesseret mig for overdreven indkøb. Tværtimod har jeg været hamrende stolt over, at jeg i lange perioder af mit liv har været så sparsommelig, at jeg har kunne tage fri fra arbejde igennem mange måneder og tage på store rejser.
    Da jeg blev færdig med min uddannelse som lærer, havde jeg haft omkring 7 år (ud af 10 år - årene indimellem med vikararbejde og supplerende understøttelse) på SU og lidt feriearbejde ved siden af.
    Da jeg blev færdiguddannet besluttede jeg mig til ikke at øge min levestandard, men at spare sammen til store oplevelser (f.eks. en 9 mdr Stillehavstur med min dengang 11årige datter).
    Det princip har jeg faktisk fulgt igennem hele livet, hvilket hjælper mig meget nu (er 58), hvor jeg er blevet førtidspensionist.

    Jeg synes, det er meget relevant at diskutere og dele erfaringer med at leve ikke asketisk, men nøjsomt. Det giver faktisk meget energi, hvis man gør det af lyst - og ikke mindst - måske vigtigst, så er vi med til at passe på vores klode.
    Den har i den grad brug for vores hjælp. Så jo mindre vi forbruger, jo mindre slemt har den det.
    Bl.a. derfor er jeg med i Nonshoppers og i gruppen Nojsom - fra tanke til handling.

    Ønsker dig snarlige forårsoplevelser.
    Mange hilsner
    Karin

    SvarSlet
  3. Hvor har du dog ret Helle. Tak for dit input.
    Fordelene ved mit købestop er at det breder sig. Nu er det ikke længere tøj det handler om, men også en fornuftig tilgang til mad etc. Er sågar begyndt at lave madplan - meget anti mig

    SvarSlet
  4. Og det tror jeg da nok lige jeg skal have skrevet et indlæg om!

    SvarSlet