torsdag den 9. januar 2014

Nogen vil sige kedelig - jeg siger tækkelig

En uge tilbage. Om en uge er projekt købestop slut. Om en uge, har jeg, i et år, været nonshopper, og hverken købt tøj, sko, tasker, smykker, make up mv. På det år, der er gået, er jeg blevet rigere og klogere. Jeg har penge på kontoen, og er blevet bevidst forbruger. Jeg er hoppet i gamle klude, og har fundet guld i gemmerne. Jeg har fået nye favoritklæder, som jeg var tæt på at kassere. Jeg har slidt flere par bukser op - dejlig følelse, at slide sit tøj op. Og så er jeg blevet miljøbevidst, byttelysten og giver hellere væk end at smide ud.

Jeg har endnu ikke fået ryddet op i klædeskabet. Tøjet ligger stadig hulter til bulter som det gjorde, da projektet startede. Jeg har en salgs-bunke, en bytte-bunke og en giv-bunke liggende, men har endnu ikke taget mig sammen til hverken, at sælge, bytte eller give væk.

Til gengæld er jeg blevet klogere på min stil - påstår jeg. Et af mine tidlige indlæg handlede om min manglende stil. Hvor foranderlig og dikteret af moden den var. Jeg ville gerne finde en stil, der var min og målrettet, og ikke nødvendigvis var dikteret udefra og af samfundets luner. Jeg er kommet frem til en stil, der er enkel og god. 
Jeg fravælger altså den storblomstret boheme til fordel for tækkelig. Jeg ønsker et klædeskab spækket med tøj, jeg kan bruge på kryds og tværs. Et klædeskab, hvor basisvaren er i fokus. Hvor jeg kan klæde mig på til hverdag og fest uden at panikke og købe nyt. Jeg vil have et sundt og fornuftigt klædeskab fri for impulskøb. Jeg har allerede en del basisvarer hængende, og har en klar ide, om, hvad jeg præcis skal ud at supplere op med om en uge. Naturligvis bygger jeg op i etaper, men et par sorte jeans, en Mulberry og en tækkelig habit er en god start. 
Derudover skal jeg inden længe have et par vinterstøvler og nye løbesko. Men modsat tidligere nægter jeg, at købe impulsivt. Jeg vil i stedet kigge mig godt for og omkring, prøve af og overveje. Jeg vil tillade mig, at være kræsen og gå et par gange om den varme grød. 

Jeg er overbevist om, at det her er det helt rigtige for mig.

1 kommentar:

  1. Det er så sejt, virkelig! Et år, det gad jeg godt, men føler mig ikke helt klar... Måske næste år?
    Jeg er ikke typen som kan faste, hverken med mad eller shopping. Jeg skal trappes ned. Sådan er vi forskellige...

    2014 bliver også året hvor min lille familie har fokus på husholdningsbudgettet. Vi vil finde et naturligt (noget lavere) lejde, prioritere lidt men godt og se hvor meget vi egentlig kan klare os for, uden at gå på kompromis med kvaliteten. Nå ja, og så er det slut med klatkøb, underlige nipsting som hopper i kurven i netto og den salgs. - Men det har du jo lært. Igen jeg tager hatten af for dig, du er virkelig inspirerende.

    SvarSlet